Czy bieganie niszczy kolana

W jednym z poprzednich artykułów napisałem, że polecam rozpocząć przygodę z bieganiem na bieżni. Jedna z czytelniczek zwróciła mi uwagę, że bieżnia negatywnie wpływa na kolana. W tym artykule zebrałem dostępną wiedzę w tym temacie.

Zacznijmy od negatywnego wpływu biegania na bieżni na staw kolanowy. Przeprowadzono badania na myszach, które regularnie biegały na bieżniach, żeby sprawdzić jak to wpływa na ich stawy. Okazało się, że myszy które biegały regularnie miały bardziej zniszczone stawy niż te, które nie biegały. To niepokojące wnioski, zwłaszcza że budowa stawu kolanowego u ludzi i myszy jest bardzo podobna. Z drugiej strony jedno badanie to za mało, żeby jednoznacznie powiedzieć, że ludzie nie powinni biegać. Postanowiłem sprawdzić inne źródła wiedzy na ten temat.

Wyniki wieloletnich badań na 75 000 biegaczy, opublikowane w 2013 roku, pokazują, że bieganie nie zwiększa ryzyka wystąpienia problemów ze stawem kolanowym. Co więcej bieganie wcale nie obciąża kolan bardziej niż chodzenie.

Ja biegam od 25 lat i nie mam większych problemów ze stawami kolanowymi. Czasem coś zaboli, czasem ból utrzymuje się dłużej, ale generalnie badania lekarskie zawsze kończą się jednym wnioskiem: “wszystko ze stawami u Pana jest w porządku”. Z drugiej strony mam znajomych, którzy pomimo mniejszej aktywności fizycznej, mają zdecydowanie większe problemy z kolanami niż ja.

Wróćmy jeszcze na moment, do tak zwanego “kolana biegacza”. Według rehabilitantów i trenerów personalnych podczas biegania łatwo o kontuzję kolana jeżeli:

  • Źle dobierze się buty do nawierzchni;
  • Biega się głównie po asfalcie;
  • Bieganie zaczyna się wdrażać w sposób rewolucyjny, a nie stopniowy.

W skrócie sprawdza się stare powiedzenie: “cokolwiek robisz, rób to z głową”. Oczywiście każdy z nas jest jedyny i niepowtarzalny. Może się zdarzyć tak, że Twoje kolana są trochę słabsze i wtedy bieganie nie jest dla Ciebie dobrym sposobem na aktywne spędzanie czasu. To nie znaczy, że nie powinieneś się ruszać w ogóle. Oznacza to tylko tyle, że być może lepiej będzie dla Ciebie, jak pójdziesz na basen lub pojeździsz na rowerze. 

Na koniec wróćmy jeszcze na chwilę, do biegania na bieżni. Według naukowców prowadzących badania, problem polega na tym, że bieżnia to nic innego, jak kawałek taśmy przewijający się na rolkach z odpowiednią prędkością. Tym samym, nasze stawy pracują w nieco inny sposób niż w czasie biegu po ziemi. To z kolei pociąga za sobą zwiększone ryzyko kontuzji. Nie ma jednak co panikować. Trzeba przebiec sporo kilometrów na bieżni, żeby zepsuć sobie kolana. Ja uważam, że warto od bieżni zacząć, żeby w miarę komfortowych warunkach sprawdzić, czy w ogóle bieganie jest dla Ciebie. Jeżeli okaże się, że tak to wtedy z łatwością przeniesiesz swoje treningi na świeże powietrze.

No comments
Krzysztof NyrekCzy bieganie niszczy kolana

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *