Dlaczego ruch jest ważny

Od wielu lat media przypominają nam, że ruch jest ważny. Prowadź zdrowy tryb życia, dużo się ruszaj, jedz zdrowo, a wszystko będzie dobrze. Sam mistrz Bruce Lee namawiał do tego, żeby przemieszczać się na piechotę zostawiając samochody, komunikację miejską czy nawet rowery. Mało kto jednak tłumaczy, dlaczego ruch jest tak ważny. W tym artykule krótko wytłumaczę co daje ruch i dlaczego warto się ruszać.

Nasz organizm, to bardzo skomplikowany mechanizm zdolny do oczyszczania samego siebie, ale pod pewny warunkiem, o którym za chwilę. Głównym układem czyszczącym organizm jest układ limfatyczny. Jego zadaniem jest utrzymywać odporność organizmu, poprzez wytwarzanie niektórych białych ciałek krwi oraz zwalczać szkodliwe ciała i substancje obce w organizmie. Kiedy zachorujemy, węzły chłonne ulegają powiększeniu, dlatego że limfa zbiera wirusy i bakterie z organizmu. Transportuje je do węzłów chłonnych, gdzie są rozdrabniane do tak małych rozmiarów, że przestają być groźne dla organizmu i mogą być wydalone. Limfa zbiera również toksyny z organizmu i odprowadza je do układu żylnego, gdzie są dalej transportowane do wydalenia z organizmu.

Skoro to jest taki świetny mechanizm czyszczący organizm, to gdzie jest ten haczyk? Cały problem polega na tym, że w odróżnieniu od układu krążenia krwi, układ limfatyczny nie ma własnego „systemu zasilającego obieg”. Krew krąży w organizmie, dzięki sercu i pracy naczyń krwionośnych. Układ limfatyczny nie ma narządu, który by go centralnie napędzał. Naczynia limfatyczne również nie są przystosowane do napędzania obiegu limfy. Dlaczego limfa mimo to krąży? Układ limfatyczny napędzany jest przez pracę mięśni. Im mięśnie bardziej pracują, tym limfa szybciej krąży w organizmie. Brak ruchu oznacza słabe krążenie limfy i małą skuteczność usuwania toksyn z organizmu.

Mając świadomość, że ruch jest niezbędny do prawidłowego działania organizmu, czy to nie zmienia naszej perspektywy? Kto nie chciałby być zdrowym? Ruch to krok w dobrym kierunku. No dobrze, ale czy od razu muszę biegać maratony? Jak mawiał Bruce Lee, wystarczy że w podróży będziesz więcej korzystał z nóg, niż innych środków transportu. Od tego bym zaczął. Jeżeli do tej pory aktywność sportowa nie była Twoją domeną, nie rzucaj się od razu na głęboką wodę. Możesz nabawić się kontuzji, albo zrazisz się bardzo szybko, bo organizm nie jest prawdopodobnie na to gotowy.

Według mnie na początek wystarczy trochę więcej spacerować. Może wysiąść jeden przystanek wcześniej niż zwykle w drodze do pracy lub pokusić się o 30 minut spaceru wieczorem, naprawdę niewiele trzeba, żeby poczuć się lepiej.

Ja osobiście przemieszczam się do pracy korzystając z roweru. Poza tym mniejsze odległości pokonuje pieszo. Byłem w szoku, kiedy zainstalowałem w telefonie aplikację Google Fit i okazało się, że nawet w dni kiedy nie mam treningu, te dwa przyzwyczajenia (poruszanie się po mieście głównie z wykorzystaniem roweru i własnych nóg) pozwalają spełnić zalecenia WHO dotyczące dziennej porcji ruchu.

Zachęcam również Ciebie do zwiększenia ilości ruchu na codzień. Wiesz już, że Twój organizm potrzebuje tego do prawidłowego funkcjonowania. Pomóż mu w usuwaniu z organizmu tego co nie służy Tobie i poczuj się lepiej.

Pozdrawiam serdecznie

Krzysztof Nyrek

Teksty źródłowe:

Wikipedia

No comments
Krzysztof NyrekDlaczego ruch jest ważny

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *