Jak ubrać się na trening

Hej, zbliża się zima. Po lecie ani śladu. Być może zastanawiasz się, jak dobrać odpowiedni strój do treningu biegowego? W domu jest ciepło, a na dworze jest chłodno. Łatwo się przegrzać lub wyziębić.  Początkowo dobór stroju do biegania może być trudną sprawą, dlatego w tym wpisie chciałbym Ci podpowiedzieć jak dobierać strój do biegania, żeby biegało się komfortowo.

Na początku przygotuj sobie najważniejsze wyposażenie, czyli notes i coś do pisania. Dlaczego tak? Ponieważ od jesieni do późnej wiosny mamy do czynienia z różnymi temperaturami i różnym nasileniem wiatru. Chciałbym, żebyś w zależności od warunków panujących na zewnątrz potrafił dobrać sobie odpowiedni strój. Notatki na temat tego, jakie były warunki i w co się ubrałaś, na pewno w tym pomogą. Z czasem nabierzesz wprawy i wystarczy rzut oka na termometr i na warunki panujące na dworze, a już będziesz wiedział, jak się ubrać.

No dobrze, ale co zanim nabierzesz tego doświadczenia?

Mogę Ci tylko podpowiedzieć, jak ja się ubieram, ale pamiętaj, że ja na pewno inaczej odczuwam temperaturę, niż Ty. Niemniej przekażę Ci kilka wskazówek na początek:

Od 15 stopni na plusie biegam w koszulce i spodenkach.

Od 10 stopni do 15 biegam w spodniach i koszulce, chyba że jest silny wiatr, wtedy zakładam bluzę. Niektórzy biegacze biegają w spodenkach nawet przy kilku stopniach na plusie, ale moje stawy tego nie wytrzymują, dlatego poniżej 15 stopni zakładam spodnie.

Od 0 do 10 stopni zakładam bieliznę termiczną i w zależności od tego czy jest wiatr, czy nie dodatkowo krótkie spodenki i koszulka, lub spodnie, bluzę, czapkę, chustę na szyję i rękawiczki

Poniżej zera stopni do minus piętnastu stopni zakład bieliznę termiczną, spodnie, bluzę, czapkę, rękawiczki, opaskę na szyję i jeżeli wieje wiatr to jeszcze kurtkę.

Poniżej piętnastu stopni nie biegam.

Jeżeli pada deszcz, to dodatkowo zakładam kurtkę przeciwdeszczową, a poniżej piętnastu stopni dodatkowo spodnie przeciwdeszczowe.

Dodatkowo w czasie chłodnych dni, zakładam plecak biegowy, ponieważ przez plecy ucieka sporo ciepła, a plecak zatrzymuje częściowo to ciepło. Drugim miejscem w naszym ciele, z którego ucieka mnóstwo ciepła, to głowa. Z tego powodu, ja bardzo szybko zakładam czapkę. Na początku lekką, a potem wraz z obniżeniem się temperatur cieplejsze. Tak naprawdę, to czapkę podczas treningów mam zawsze, tylko w zależności od pory roku inną. W sezonie letnim czapka z daszkiem, żeby chroniła przed słońcem, a w chłodniejsze pory roku cieplejsze czapki, żeby nie odmrozić sobie uszu. Innym ważnym dla mnie elementem stroju są rękawiczki. Dłonie marzną mi bardzo szybko, nawet podczas intensywnych treningów, dlatego nie wyobrażam sobie biegania bez rękawiczek, od wczesnej jesieni do późnej wiosny. Na koniec chusta na gardło. W pracy dużo się komunikuję, a struny głosowe nie lubią zimnego powietrza. W czasie biegania dostarczamy go bardzo dużo. Chusta na szyję, trochę łagodzi to niekorzystne zjawisko. Bez chusty w zasadzie na drugi dzień po treningu ciężko jest wydobyć z siebie słowo. Być może Twoje gardło nie jest tak wrażliwe i chusta będzie dla Ciebie zbędna, aż do ujemnych temperatur.

Masz już mniej więcej rozeznanie jak się przygotować do treningu w chłodniejsze dni. Teraz powinieneś przetestować to na własnej skórze. Przed wyjściem zanotuj jaka jest temperatura, czy wieje wiatr i czy pada deszcz. Ubierz się i wyjdź na dwór. Jeżeli masz tyle samozaparcia, żeby rozgrzać się w domu, to super. Na pewno będzie Ci łatwiej. Pamiętaj tylko, żeby czas od rozgrzewki do wyjścia był jak najkrótszy. Ważne jest również to, żeby w trakcie rozgrzewki nie spocić się za mocno. Najlepiej rozgrzać się w lekkim stroju, a dopiero potem założyć na siebie bluzę, spodnie itd. Po wyjściu od razu możesz zacząć trening właściwy.

Jeżeli nie lubisz rozgrzewać się w domu, to po wyjściu na dwór w pierwszej chwili może Ci być zimno. To nic dziwnego 🙂 Początkowo może tak być. W zasadzie to sygnał, że prawdopodobnie dobrze dobrałeś strój. Przebiegnij lekki truchtem 2 – 3 km żeby się rozgrzać i wtedy oceń, czy czujesz się komfortowo, czy nie.

Jeżeli po tych 2 – 3 km jest Ci zimno, wróć do domu, bo szansa na to że rozgrzejesz się bardziej, jest raczej mała. Jeżeli jest Ci za ciepło, to możesz kontynuować trening, ale nie rozpinaj bluzy, ponieważ szybko możesz się wychłodzić, a nawet przeziębić. Trening najlepiej zakończ pod drzwiami domu.

Na koniec jeszcze jedna mała uwaga, z własnego doświadczenia. Podczas treningów przy ujemnych temperaturach, staraj się tak dobierać obciążenie, abyś nie musiał przystawać w trakcie treningu. Kiedy jest zimno, a do tego wieje jeszcze wiatr, organizm bardzo szybko się wychładza. Taki krótki przystanek, nawet na kilkanaście sekund może wychłodzić Cię do tego stopnia, że do końca treningu już się nie zagrzejesz. Dla mnie nie ma nic gorszego, niż bieg z uczuciem przenikającego chłodu.

Podsumowując, kiedy robisz notatki dotyczące warunków pogodowych i doboru stroju, bardzo szybko dojdziesz do wprawy w odpowiednim ubieraniu się w zależności od pogody panującej na dworze, czego Ci serdecznie życzę.

 

No comments
Krzysztof NyrekJak ubrać się na trening

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *