Ruch zwiększa IQ

Ruch ma pozytywny wpływ na Twój organizm i twoje samopoczucie, ale to nie wszystko. Wiedziałeś o tym, że aktywność fizyczna podnosi poziom inteligencji? To naukowo stwierdzony fakt. W tym artykule podzielę się z Tobą najważniejszymi aspektami wpływu ruchu na umysł.

Naukowcy potwierdzili w szerokich badaniach populacji szwedzkiej, że ruch podnosi poziom IQ. Dzieje się tak najprawdopodobniej dlatego, że w trakcie ruchu mózg bardzo intensywnie pracuje. Utrwala wzorce ruchowe, a do tego w czasie ruchu korzystamy z orientacji w terenie, która wymaga skupienia i uważnej obserwacji otoczenia w trybie ciągłym. Co więcej aktywność fizyczna wymaga integracji obu półkul, co również dobrze wpływa na poziom inteligencji. Wiadomo również, że podczas ruchu wydzielają się endorfiny, które oprócz uczucia szczęścia wpływają na pracę mózgu. W czasie ruchu wytwarza się BDNF. Białko, które stymuluje pracę nerwów. To bardzo ważne białko wspomagające pracę naszego układu nerwowego.

W dobie smartphonów nasza zdolność do koncentracji spadła dramatycznie z 12 do 8 sekund. To bardzo mało. Niektóre zwierzęta potrafią utrzymać koncentrację dłużej. Zdolność utrzymania wysokiej koncentracji przekłada się bezpośrednio na naszą codzienną aktywność. Nie chodzi tylko o osiąganie ponadprzeciętnych wyników w pracy. Niska koncentracja przekłada się również na nasze codzienne życie. Niska koncentracja powoduje problemy w czasie zakupów, podróży, czy podczas wykonywania prac domowych. Ruch poprawia koncentrację, bo wymaga długiego skupienia na utrzymaniu odpowiedniego tempa, ruchu, a także kierunku biegu. W czasie biegu, czy jazdy na rowerze świat wokół nas “przewija się” dużo szybciej niż w trakcie marszu. To oznacza, że mózg musi być skoncentrowany wielokrotnie bardziej, żeby nie spowodować kraksy.

W artykule “jak wybrać się na trening” opisałem kilka sposobów na to, jak wyjść na trening. Zrobiłem to, ponieważ regularne treningi wymagają silnej woli. Samo wyjście na trening to nie wszystko. W czasie treningu również musisz utrzymać siłę woli. Organizm się męczy, a Twój umysł nawołuje abyś się zatrzymał. Tak naprawdę każdy trening to walka z samym sobą. Organizm ma niesamowite zdolności i wytrzymałość, dlatego pierwszym “wrogiem” w czasie treningu nie są zmęczone mięśnie, ale właśnie umysł. Na szczęście z każdym treningiem jest łatwiej, ponieważ siłę woli można trenować. Przekłada się to w sposób naturalny na pozostałe aspekty Twojego życia. Nagle okazuje się, że pomimo faktu, że Ci się nie chce, wstajesz i wykonujesz jakąś pracę. To mogą być drobnostki, ale ziarnko do ziarnka i uzbiera się miarka. Nagle okazuje się, że dzięki tym drobnym chwilą, kiedy potrafiłeś sobie powiedzieć “zrobię to” szybciej zakończyłeś jakieś zadanie, więcej zobaczyłeś na wakacjach, znalazłeś trochę więcej czasu na hobby. To bardzo dobrze wpływa na tak zwane: “Poczucie jakości życia”.

Ruch redukuje stres. Jednym z minusów życia w kraju tak zwanej cywilizacji zachodniej, jest wysokie narażenie na stres. Stresujemy się z powodu sytuacji w pracy, rat kredytów, rachunków, sytuacji w rodzinie, wśród znajomych, tym jak dzieci radzą sobie w szkole itd. Lista stresogenów jest olbrzymia. Problem polega na tym, że lista sposobów na redukcję stresu jest bardzo krótka. Na tej liście znajduje się między innymi aktywność fizyczna. Co więcej, aktywność fizyczna jest naszym ewolucyjnie wypracowanym mechanizmem redukującym stres. Nasz organizm zna dwie podstawowe metody reakcji na zagrożenie: uciekaj, albo walcz. Obie metody wymagają podjęcia aktywności fizycznej. Po okresie takiej aktywności zagrożenie mijało, więc organizm ograniczał produkcję hormonów stresu (kortyzolu, noradrenaliny i adrenaliny). Współcześnie nie musimy codziennie walczyć o życie, ale nasz mózg odbiera to inaczej. Wszystkie te sytuacje, w których nie czujemy się komfortowo dostarczają do umysłu bodźców, które ten odbiera jako sytuacje zagrożenia życia i rozpoczyna produkcję hormonów stresu. Regularny ruch w dzisiejszych czasach również nie jest związany bezpośrednio z ratowaniem swojego życia, ale umysł rejestruje podwyższone tętno i zapotrzebowanie na energię. Dla części mózgu odpowiedzialnej za stymulowanie hormonu stresu to wystarczy. Działanie było skuteczne. Pojawiło się zagrożenie, organizm wydziela hormony, pojawił się ruch, problem zażegnany można przestać produkować hormony do następnego razu. Istnieje wiele badań, które potwierdzają zgubne działanie hormonów stresu na nasz organizm, dlatego warto się odstresowywać regularnie.

Jak widzisz lista pozytywów z aktywności ruchowej jest długa i zapewniam Cię, że nie wyczerpałem całego tematu, a jedynie przytoczyłem kilka najważniejszych plusów z regularnego ruszania się. Jeżeli ten artykuł przekonał Cię, ale nie wiesz kiedy zacząć? Zapraszam do artykułu pod tytułem: “Kiedy zacząć biegać?”

No comments
Krzysztof NyrekRuch zwiększa IQ

Related Posts

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *